فرمول های آرایه ای 3 – Comparative Array Operations

چطور توابع شرطی و ادغامی (aggregate) رو در اکسل با فرمول های ارایه ای ایجاد کنیم؟ توایعی چون SUMIFS یا COUNTIFS در اکسل موجودند و احتمالا نیازی به این نیست که برای محاسبه این مدل فرمول های شرطی از فرمول های آرایه استفاده کرد. البته زمانی که برخی از این توابع مثل MAXIFS هنوز در اکسل تعریف نشده بود و شاید هم همین حالا در نسخه های پایین تر استفاده از فرمول های آرایه ای برای محاسبه بود و هست.

علاوه بر این که در این بخش به بررسی توابع شرطی می پردازیم کاربرد عملگرهای مقایسه ای هم در این قالب بررسی می شود. یادتون باشه از Ctrl + Shift + Enter به جای Enter تنها استفاده می شود.

اما چه اتفاقی می افتد؟ در این فرمول ابتدا براساس شرط، مقادیر بازه شهرها در صورتی که با مقدار شهر انتخاب شده برابر باشد مقادیر TRUE باز گردانده می شود. در غیر این صورت مقدار FALSE می شود. سپس وارد بخش IF TRUE می شود و بازه مقادیر با بازه شرط در مقابل هم قرار می گیرند. اگر مقادیر TRUE باشند مقدار، برگردانده می شود و در غیر این صورت همان FALSE در آرایه باقی می ماند. و در نتیجه از آرایه شکل گرفته مقدار کمینه و بیشینه محاسبه می شود. برای درک بهتر، گام های مثال بالا رو در قالب یک مثال کوچک تر در تصویر زیر مشاهده می کنید.

از شرط های دیگه و عملگرهای دیگه هم می تونید استفاده کنید به طور نمونه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست