فرمول های آرایه ای 2 – SUMPRODUCT

یک از توابع آرایه ای (توجه کنید گفتم تابع 😁 )، SUMPRODUCT هستش که توانایی دریافت آرایه رو داره. این تابع جمع مقادیر دو بازه یا آرایه رو بعد از ضرب کردن بر می گردونه. البته به طور پیش فرض ضرب انجام میده ولی امکان چهار عمل اصلی و البته بیشتر هم داره که در ادامه به برخی از اونها می پردازیم. ساختار کلی این تابع به صورت زیره:

SUMPRODUCT(array1, [array2], [array3], …)=

کاربرد پیش فرض تابع رو در تصویر زیر مشاهده می کنید:

در مثال بالا مقادیر دو بازه در هم ضرب میشه و حاصل جمع اعداد جمع خواهد شد. البته همونطور که گفتم فقط به اینجا ختم نمیشه و فقط محدود به ضرب نیستیم. به طور مثال در نمونه زیر مقادیر دو بازه با هم جمع و حاصل جمع می شود البته این کار معقول نیست 😉 ولی هدفم این بود که نشون بدم امکانش هست می تونید شما دو بازه رو از هم کم یا تقسیم کنید ولی در نهایت در این نوع از کارکرد تابع حاصل جمع خواهد شد.

یک کاربرد جالب این تابع استفاده برای فیلتر مقادیر ستون ها در زمان هایی که شرطی برای محاسبات داریم. البته توابع شرطی مثله SUMIFS رو فراموش نکردیم ولی انعطاف این روش هم برای مواردی کاربردیه!

تا الان شاید (شایدم نه! ) متوجه شدید که کاربرد SUMPRODUCT مشابه  CSE که در مقاله قبل توضیح دادیمه! در جواب این شاید باید بگم بله دقیقا اینطوره البته تا حدودی! هر کجا بشه از توابعی چون SUMPRODUCT به جای CSE استفاده کرد مسلما اولویت با توابع آرایه هستش.

حالا برگردیم به مثال مقاله پیشین که بزرگترین مقدار تغییرات رو با فرمول آرایه ای حساب کردیم و چگونگی محاسبه اون مثال رو با SUMPRODUCT ببینیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست