تابع LAMBDA اکسل

تابع LAMBDA از جمله توابع جدید اکسل که البته در حال حاضر در اشتراک های insider و برخی نسخه های 365 منتشر شده و امکان استفاده از اون در دسکتاپ فعلا وجود نداره وبعیدم هست وجود داشته باشه چون که فعلا نسخه های آنلاین رو بیشتر توسعه میدن! این تابع این امکان رو به ما میده که تابع سفارشی خودمون رو در اکسل ایجاد کنیم. اون هایی که با VBA یا JavaScript توابعی سفارشی در اکسل تعریف کردن یا از این توابع استفاده کردن متوجه قدرت واقعی این تابع جدید میشوند. در این تابع امکان این وجود داره که نام تابع رو خودتون تعریف کنید و محسابات رو با توابع معمول اکسل بنویسید. همچنین می تونید توابع دیگر رو هم با این تابع فراخوانی کنید. این تابع در این حد تاثیرگذاره که امکان تبدیل شدن فرمول های اکسل به قانون کامل بودن تورینگ رو میده.

نام تورینگ از آلن تورینگ از نخبه های و پیشگامان حوزه علوم کامپیوتر گرفته شده. او ماشینی ساخت که می توانست برنامه ای را بگیرد و خروجی را نشان دهد. ولی بعد ها مجبور شد برای هر برنامه ای متفاوت از برنامه قبل ماشینی بسازد تا بتواند برنامه مورد نظر رو اجرا کند. که همین باعث شد ماشینی بسازد که هر برنامه ای که به آن داده می شود رو اجرا کند. همین موضوع باعث شد این قانون و این رویکرد در حوزه هایی دیگر همچون برنامه نویسی ورود پیدا کند به گونه ای که زبان های برنامه نویسی امکان این رو داشته باشند که همه نوع محاسباتی رو پوشش بدهند با هر نوع ساختاری!

از جمله قابلیت های تابع  LAMBDA می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • امکان استفاده مجدد از تابع و ارجاع دادن توابع به خروجی این تابع یا استفاده مستقیم از آن
  • امکان پیاده سازی Recursion که ورودی و خروجی تابع رو به هم متصل میکنه به طور مثال برای محاسبه فاکتوریل 5 که حاصل ضرب ارقام 1-2-3-4-5 هستش رو به صورت زیر محاسبه می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست