یک measure بر روی نتیجه measure دیگه بنویسیم!

در این پست یک مثال ساده از نحوه نوشتن measure بر روی خروجی measure دیگر رو بررسی می کنیم. سناریو مثال به این صورته که سنجه ای (همون measure 😁) برای محاسبه نسبت تعداد فروش یک محصول به تعداد مورد انتظار فروش از اون محصول (همون هدف فروش یا target) رو داریم. قراره اون محصولاتی که این سنجه در اون ها بیشتر از 70 درصد شدن رو بشماریم. با رسم شکل مثال رو کامل تر توضیح میدم به تصویر زیر دقت کنید!

در تصویر بالا ستون آخر حاصل تقسیم QtySale بر QtyTarget به درصد هستش و قراره این ستون رو به صورت measure بنویسیم و مقادیری که بیشتر از 70 درصد هستند رو بشماریم (رنگ سبز ها 😊)

مثال داده های بالا رو وارد power bi می کنیم و سنجه ای به این صورت برای محاسبه درصد تحقق می نویسیم.

که به این صورت میشه:

و در نهایت measure دوم رو برای محاسبه مقادیر بالای 70 درصد:

اما در کد بالا چه میگذره! در این کد در حقیقت داریم جدول عکس بالا رو ایجاد و در متغیری به نام tbl ذخیره می کنیم (البته با دو ستون نام محصول و condition!). این کار با استفاده از summarize انجام شده و البته ستونی به عنوان condition هم اضافه کردیم که شرطی رو پیاده می کنه که اگه مقدار measure اول بیشتر از 0.7 یا 70 درصد بود مقادیر برابر 1 و درغیر این صورت صفر بشه. همین جدول رو میشه به صورت New Table هم خروجی گرفت؛ برای تست انجام بدید! و در نهایت مجموع عددهای 1 در ستون condition رو با SUMX جمع میزنیم که تعداد رو به ما نشون میده.

و پس از کمی تنظیمات ظاهری به این خروجی می رسیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست