رنگ در مصورسازی داده

احتمالا در طول عمرتون با نمودارها و ویژوال هایی که برای نشون دادن نتایج و خلاصه داده ها استفاده شدن برخوردید! بدون شک یکی از مواردی که غیر از عملکرد اون ویژوال باهاش مواجه شدید نوع انتخاب رنگ بوده. نمیشه انکار کرد که رنگ ها نقش اثرگذاری دارن در نحوه نمایش و حتی میزان تمرکز کابر و تصمیم گیرنده بر ویژوال….این پست به صورت مختصر به معرفی چند سایت و دلایل اهمیت رنگ ها در خروجی و گزارش شما می پردازد. به نکات زیر دقت کنیم :

  1.  رنگ ها جنبه روانشناسی دارند و هر رنگی میتونه نشونه ای برای حالتی باشه به طور مثال آبی نشونه ای از از آرامش یا قرمز نشونه دهنده خشم و قدرت باشه پس به معنای رنگ دقت کنیم.بیشتر مطالعه کنیم
  2. همچنین شدت (contrast) رنگ ها هم میتونه معنای متفاوتی داشته باشه. (البته در نقاط مختلف رنگ ها معنای متفاوتی دارند)
  3. استفاده بیش از حد (overuse) از رنگ ها شاید جلوه جالبی به ویژوال بده ولی در اصل هدف گزارش ما رو که تامین نمیکنه هیچ، ممکنه در تصمیم گیری ایجاد خلل کنه یا حتی کاربر رو گیج کنه نمونه زیر استفاده بیش از حد از رنگ در نمودار pie رو نشون میده (و حتی آیتم های زیاد که جای بحث داره).
  4. همیشه انتخاب رنگ های متفاوت برای طبقه های (catrgory) مختلف رو اولین گزینه قرار ندید به جای اینکار ببینید که میشه گزارش و داده را به صورت دیگه ای نمایش داده و اصرار بر تمایز با رنگ نداشته باشید و بدونید هدف در قدم اول رسوندن نتیجه گزارشه.
  5. گزارش رو براساس سلیقه و ذوق خودتون یا حداقل همه رنگ بندیشو بر این اساس انجام ندید همکار خانمی داشتم که علاقه خاصی به رنگ های جیغ داشت و یا صورتی اکثر گزارش هایی که درست می کرد با این رنگ ها بود و از نظر من و خیلی از افراد دیگر (بیشترشون آقایون) نمیشد به گزارش نگاه کرد و چشم ها رو آزار می داد. نکته دیگه این که به حرف مدیر و سرپرستو و غیره گوش ندید اگر رنگ بندی مناسب رو میدونید اجازه ندهید در این موضوع ورود کنند (البته سعی کنید اخراج هم نشید!). این موضوع ما رو به سمت اصطلاحی میبره به اسم HSB که متشکل از سه کلمه Hue, Saturation, Brightness میباشد. (توضیحات زیر زیاد فنی نیست فقط برای درکه مطلبه)Hue : درجه گرمای رنگه که از 0 تا 360 درجه متغیر و قابل تنظیمه
    Saturation : میزان رنگارنگ بودن رنگ رو تنظیم میکنه که از خاکستری تا رنگی بودن رو مشخص میکنه
    Brightness : بازه ای از سیاه تا رنگ رو دنبال میکنهبرای تنظیم موارد بالا میتونید با نرم افزارهایی چون فتوشاپ کار کنید یا سایت colorizer هم امکانات خوبی در این زمینه در اختیارمون قرار میده.
  6. اگه با ترکیب رنگ ها میونه خوبی ندارید مثه خودم از سایت های که پلت های (palettes) آماده یا آماده تر دارند استفاده کنید. چند نمونش :colorhunt.co
    (مورد علاقه خودم) coolors.co
    color-calculator
  7. ترجیحا از رنگ های گرم تر و رنگ هایی که به سمت آبی تمایل دارند استفاده کنید.
  8. از رنگ هایی که تیزی خاصی دارند و به اصطلاح pure color هستند کمتر استفاده کنید این رنگ ها معمولا چشم رو میزنند و نگاه طولانی مدت یا حتی کوتاه باعث آزار رسوندن به چشکم میشوند. حالا این رنگ ها چه رنگ هایی هستند؟ رنگ هایی که در درجاتی مثه 60, 120, 180, 240, 300، 360 و 0 در color wheel قرار دارند.حتما سعی کنید میزان saturation و hue رو در این نوع رنگ ها تنظیم کنید.
  9. از رنگ ها با روشنایی های متفاوت استفاده کنید تا تمایز بهتری دریافت کنید.
  10. از پس زمینه های تاریک تر و کم تر گرم استفاده کنید یا معنای دیگر به اندازه کافی رنگ destaurated باشد.
  11. در نظر داشته باشید رنگ برای مقایسه با رنگ برای نمایش مقادیر عددی (quantitative) میتونه متفاوت باشه. پیشنهاد میشه برای مقایسه از palette های دارای هارمونی مناسب استفاده کنید که چند نمونه لینک در موارد بالا برای این منظور ذکر شد (حتما به نوع و تعداد هارمونی ها دقت کنید. همچنین برای مقادیر عددی رمپ ها (color ramp) استفاده کنید. دو نمونه از این موارد رو در عکس زیر مشاهده می کنید.

 

در زمینه رنگ مباحث زیاده موارد بالا مجموعه ای از تجربیات خودم و  مقالات سایت های مختلف در این زمینه بود که امیدوارم مورد استفادتون قرار گرفته باشه. حرف آخر این که مصورسازی داده (data visualization) یک تخصصه و شاید در کشور ما اینطور حساب نمیشه و کمتر مورد توجه هستش ولی برخی سال ها در این زمینه کار کردن پس این زمینه رو دست کم نگیریم و سعی کنیم دانش بیشتری کسب کنیم و یا از افراد متخصص هم مشورت بگیریم.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست